Nacházíte se zde
Domů > 2017 > Veganství > B 12

B 12

B 12 – nový neviditelný bombardér americké armády? Kdepak, bombardér to není, neviditelný tak trochu. Jestli má veganské stravování někde „achillovu patu“, tak je to právě možný nedostatek vitamínu kyanokobalaminu, B12ky.

Když jsem byl dítě, tak mi ho sestřička píchala do zadnice. Je dnes v tomto ohledu něco nového? Jaké jsou nejnovější výzkumy? Skutečně se bez něho vegan (ne)obejde? Jak ho dostat do těla jinak, než přes jehlu injekční stříkačky?

Takže, co už víme: vitamín B12 se podílí hlavně na krvetvorbě a fungování nervového systému. Tělo samo si ho v dostatečném množství nevytváří. Nejlepším zdrojem jsou živočišné potraviny (maso, játra, mléko, sýry atd.). A co pro vegany? Bývalý všežravec jako já, ho mám v játrech dost ještě na několik měsíců či let. A co potom?

Vedou se dlouhá léta diskuze, jestli nejsou v kvasnicích, kysaném zelí, anďelice čínské, kombuše, tempehu, chlorelle…je to možné, ale v dostatečném množství, v dostatečně vstřebatelné kvalitě? Co jsem pročítal poslední články na toto téma, tak by se na rostlinné alternativy spoléhat nemělo. Uvidíme, třeba nové studie přinesou v dalších letech optimističtější závěry. Zdroj: www.veganka.cz

Sám tablety a prášky nesnáším. V lékárničce mám jen náplasti, obinadlo a slivovici. Ale pro jistotu mi přítelkyně pořídila Vegetarier und Veganer Depot-Tabletten mit Vitamin B12. Guten appetit.

4 0
Ruda
„Ještě před pár lety bylo veganství výzvou pro ekologické radikály a dnes? Pod tíhou argumentů tato výzva prokapala i mezi poklidný mainstream. Pakliže nechci být ekologickým pokrytcem a pískat si nahlas Kalamajku při každé zmínce o vlivu živočišné stravy na životní prostředí, musím jednat. Došlo i na Husákovy děti a poezii otlučených kytar, rozpadajících se paneláků a buřty nad ohněm ze starých necek…. V předešlých dvou letech bylo veganství při EKOvýzvě už někým zpracováváno, ale nejen dojmy a recepty živ je příspěvek. V mých příspěvcích se zajdeme podívat na pražskou vegavečeři, uspořádáme si doma vegapárty, zajdeme na trhy, do vegajídelny, něco dužnatého si „vydumpsterujeme“, podíváme se, co nabízí pro vegany internet nebo knihovny. Ale nebojte. O dojmy z abstinenčních křečí a recepty dobrot nepřijdete.“

Komentářů: 6

  1. Ahoj Ruda, v knižke, ktorú som čítala od českého autora Tomáša Kašpara – Krutá hra o tvé zdraví – sa píše, že tento vitamín sa dá doplniť, ak jeme ovocie komplet, tak ako nám ho príroda nadelila, teda aj s jadierkami. Napr. jablko, hrušku, ale aj marhuľu by sme mali konzumovať aj s horkými jadierkami.

    1. Zdravím. Nemám to sice nějak vědecky podložené vlastním výzkumem, ale myslím si, že pokud se k tvrzení, že vitamín B12 v neživočišné stravě není, přiklání i organizace a spolky zastávající veganství, myslím, že bude dobré tomu věřit. Píše se, že jediný způsob jak by vegan teoreticky mohl získat B12 přirozeně je takový, že by si nemyl ruce, ovoce a zeleninu (tedy by s nimi mohl pozřít zbytky živočišného původu asi).

    2. Ahoj Timiko, má tam pan Kašpar napsáno z jakého dlouholetého vědeckého výzkumu čerpá? Z jaké odborné studie? Měj se hezky. Ruda

  2. Já tablety taky nemám ráda, nejjednodušší pro vegany mi přijde VEG1, kouše se, nicméně pořád tam asi budou ty věci, které z ní dělají tu tabletu (teď nevím). Doma máme ale KAPIČKY B6 a B12 – je to tekuté, chutná to dobře, mám dojem, že to je na vodní a nikoli alkoholové bázi a nejsou tam takové zbytečnosti jako v tabletách.

Top