Nacházíte se zde
Domů > 2016 > Šíření osvěty > Změna plánu

Změna plánu

Od minulého příspěvku jsem ji ještě neutřídila myšlenky a asi to chvilku potrvá. Přece jenom přijít na to, proč si lidi omlouvají svoji lhostejnost, není na krátkou úvahu.

Za dobu výzvy jsem chtěla naučit svoje spolubydlící třídit odpad. Ještě jednou jsem to přehodnotila a rozhodla se, že svůj čas vložím do něčeho jiného. Se svými spodubydlícími skoro nemluvím a mám pocit, že jsem pro ně podivín z jiné planety. Proto raději zkusím přesvědčit organizaci, ve které pracuji, aby začala používat ekologicky šetrné prostředky.

Samozřejmě nemůžu přijít a říct „Já bych chtěla“. Musím sestavit tabulku a podklady. Chci jim dokázat, že ekologické může znamenat i ekonomické.

Prvním krokem bylo zjistit jaké prostředky běžně používáme, jejich cenu a čím ji nahradit. Zatím jsem se dostala jen k sepsání toho, co používáme teď. Proto ocením návrhy, čím to nahradit a proč… Svoje návrhy můžete psát do tabulky Čím to asi nahradit, která zatím obsahuje pouze název a množství. A nebo dolů do komentářů. Těším se na spoustu alternativ.

ekovyzva

4 0
Zdenička
Někteří z vás mě znají z předešlých roků. Vyzkoušela jsem si jíst jen lokální potraviny a šířit ekologickou osvětu. V letošním ročníku se věnuji především logistice celého projektu . Přeji všem mnoho úspěchů ve své výzvě.

Komentářů: 27

  1. Ta tabulka mi nejde zvětšit, ale rozluštila jsem tam něco do myčky – takové pokusy tady už někdo úspěšně prováděl s citronem a sodou, nebo co to bylo.

    1. Ta tabulka je jen obrázek, dostupná je ze zvýrazněného zeleného odkazu „Čím to asi nahradit“… Přidám do ní Zdeničce proklik pro matfyzáky 🙂

  2. Asi bych se zaměřila na jednoho dodavatele, vypracovala tu tabulku podle jeho sortimentu sama, nebo bych celou sekci výzvy provedla „jako osvětu všem manažerům firem“, kteří přehlíží – že jejich málo v koši pod psacím stolem není taky pouhé nic.
    Upřímně k tomuto ještě dál par bodíků:
    * firma je v chodu, protože má záměr a produkci
    * je v záměru firmy či filozofie být u toho eko? (narazíme-li na vedení, které nic než jeho osobní záměr nezajímá, velice těžko tady pochodíme)
    * takže bych to vzala jako mega výzvu a upřednostnila to na širokou paletu firem a předvedla jim varianty, jak jednoduché to může být, pokud už nad tím někdo přemýšlel
    * celkově vzato bychom si většina z nás přála, aby firmy se šetrně chovaly, ale nedovedu  odhadnout ani procenta, které firmy jsou toho vůbec schopny
    * tato strategie musí být minimálně podobná životnímu postoji majitele firmy, jeho vedení nebo podobným smyslem, jaké produkty či služby uvádí na trh, pokud firma točí miliardy, nebude ji zajímat kterým papírem si mají zaměstnanci utřít svůj zadek, pokud firma má čtyři zaměstnance, je to věc dohody u ranního kafe, pokud firma má 50 zaměstnanců, měl by je někdo o tom vyškolit, udělat přednášku, předhodit rozpisy cen a celkový dopad na šetrnost i finanční efekt,
    * jenomže dnes málo kdo má čas se ve firmě zaobírat hovadinkama “ v uvozovkách
    neboť chod firmy není o povídání si o tom, jak to budeme dělat lepšeji, když už nám něco funguje! A ještě nedej Bože aby mi u toho radila účetní nebo někdo podobný, no ne???? Co ta ví o mých problémech…
    * takže bych opravdu zvážila, zda než trapas u svýho šéfa, by bylo lepší udělat mega osvětu pro firmy a prezentovat je na speciálních webových stránkách s veškerou možnou variantou, která by popřípadě měla nastat, včetně diskuzí, dotazů a podobně
    * jinak firmy které jsou za česko: Missiva, Qalt, 
    * ostatní možné produkty na trhu asi pohledat… je to práce, ne dotazník. Tato výzva!
    Problémem tady je, že co zajímá nás, není zcela pro druhé samozřejmé. Buďte tedy obezřetnější, nezoufejte. Hoďte se do pohody a přehodnoťte svůj projekt. Osvěta není nutit druhé něco dělat. Osvěta je podat podrobné a přesvědčivé podklady k tomu, že nikdo mi mou pravdu nemá ani šanci vyvrátit, až to bude v takovém to měřítku, pak na vás buď budou civět, nebo se zamyslí, co jste vůbec zač, že si něco takového jdete dovolit. Každopádně někomu vytrhnout kartu z rukávu je ta lepší varianta, než zaplakat, že co chce zaměstnanec, hore nikoho nezajímá. Vím jak tyto lidi pracují a taky proč tak pracují. Nebo proč dosud vlastně nebyli onu ekologii u sebe schopni ani zvážit???? Nemají na to kapacitu, parametry, vůli ani chuť. Prostě proč by to dělat měli? Jediný důvod? Na všechny otázky musíte být připravená. Ne dojít za někým s tabulkou cen. To je minimálně na hodinovou prezentaci, důsledný webový projekt, nebo zápas. 🙂
    Toto je daleko náročnější téma, než překecat kámošku u počítače, aby se zamyslela, zda to co háže do koše tam opravdu patří a v které době si myslí, že žije 😉

    1. Já s tím úplně nesouhlasím. Vypracovat univerzální plán pro všechny by podle mě zabral několik měsíců a ve finále bych to musela rozesílat do firem a dost možná by si to přečetl každý desátý.

      Rozhodně nechci přijít jen s čísly. To je spíš první krok.

      Mojí výhodou je, že nepracuji ve firmě, ale neziskové organizaci, která je otevřená lidem. Dá se říct, že si všichni tykáme ( i s ředitelkou). Jsme sociální neziskovka a postupně se snažíme myslet i ekologicky, takže si nemyslím, že to smetou ze stolu. Dobře ví co dělám ve svém volném čase a dost často se i na toto téma bavíme. Za poslední tři měsíce jsme si pořídili třídící koše na papír, karton, plechovky, plast, kov a sklo. Postupně to šíříme do všech kanceláří. Co jde se tiskne na šmíráky.

      Takže podle mě mít plán šitý na míru organizace má větší procento úspěšnosti. Navíc když je k tomu organizace z části nakloněná.

  3. Certifikované eko výrobky nejsou vždy levnou variantou těch, které je firma schopna dostát přes již nasmlouvané firmy, které dodají do objektu celou škálu produktů na jeden závoz. U tohoto problému je totiž otázka, zda majitel firmy zváží, že každý výrobek, který do budoucna má používat bude brát od deseti dodavatelů, vypisovat desetinásobek objednávek a platit desetkrát navíc dopravu.

    Takže bych začala papíry, eko – nákupem papírů do tiskáren, eko – tonerů (chceme je?), toaletních papírů a jiných menších produktů, které firma používá a postupným odbouráváním ostatního.

    Nebo nasmlouvat jednu firmu, která je schopna většinu produktů zajistit jedním převozem.

    Nebo nasmlouvat podobné firmy, které se zaobírají stejným oborem činností jako vzájemný projekt mezi danými firmami.

     

    1. Ale když se podíváš do mojí tabulky tak zjistíš, že co kus to jiný dodavatel …. Tesco, Lídl …..  a myslím, že dost z toho jsou zbytečnosti

  4. V tabulce není vypsaný dodavatel, tak se nedá odhadnout jakým způsobem Vaše neziskovka nakupuje. Pokud je to ale firma menších rozměrů, tak se s tím dá něco dělat, neříkám že to nejde.  Jenomže co chcete koupit pod uvedenou cenu? Jaké eko výrobky z toho doma používáte? Kde nakupujete? Víte na kolik přijdou? V prostředí kde musí firmy splňovat hygienické parametry, si nemůžou dovolit umývat podlahu octovou vodou. Nebo ano?

  5. Dá se to právě poznat podle některých značek. Ale to je jedno.

    Já doma používám z největší části Denkmit. A třeba co se týče jaru tak vydrží mnohem déle, protože víc pění, proto je ho potřeba menší množství. Eko nemusí znamenat nutně drahé a nikdo nechce, aby umývali zem octovou vodou. 🙂

     

     

  6. Zdeničko jenom jsem tím chtěla říci, že to není jednodušší nebo ekonomičtější, jako spíše když se to povede jen ochraně přírody lepší. Levnější o tom zatím pochybuji.

    1. Tak to doufám, že tě o tom dokážu přesvědčit na základě podkladů které připravím. Já z vlastní zkušenosti vím, že třeba Balea sprcháče vydrží dvakrát déle, než např. Adidas i když původně jsou cenově stejné.

  7. Ještě je důležité, jestli s certifikátem nebo ne, nevím ale u značky Balea úplně postrádám, zda vůbec nějaký má, a nebo i efekt na ekologii.

    Proto bych sem dodala ještě toto: http://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/dotazy-a-odpovedi/proc-ekologicke-firmy-nepouzivaji-ekoznacku

    Mimo missivy a qaltu, nobilis tilia neznám na českém trhu zatím lepší řadu výrobků, za které můžete dát ruku do ohně nebo víte, že dopad na přírodu je odbouratelný.

    1. Vím, že v sobě nemají fosfáty ( např prací prášek) a i když teď nemůžu pořádně nic dohledat vím, že jediný problém se značkou byl, že některé jejich složky nešly dohledat jestli nejsou testované.

    2. Balea je komerční značka jako každá jiná. Obsahuje barviva, plnidla a spoustu dalších zbytečných věcí, které jsou vyrobené z kdovíčeho, třeba z palmového oleje. Co se testování týče, tak se to v ČR má asi tak, že se zde nesmí prodávat kosmetika testovaná na zvířatech. Zákaz testování je i v celé EU, ale… Viz http://www.netestovanonazviratech.cz/faq/neni-jiz-testovani-kosmetiky-na-zviratech-zakazano-.htm

      Nejlepším indikátorem je certifikát HCS (leaping Bunny) nebo ještě lépe, Vegan.

  8. Ahoj,

    Zajimava diskuze, chtela bych se jen pridat k nazoru, ze jsem si taky sama osvedcila, ze se da nakupovat levneji v „ekostylu“ . Ten, kdo opravdu chce se tomuto tematu venovat, tak si da tu praci aby si to zjistil a prozkoumal a pak docili toho, ze to vazne jde. A Zdeni tesim se na tvy vysledky, vypada to na super projekt a verim, ze organizace, ve ktere pracujes se rozhodne tak krasne, jako ty!

    Taky jsem s tim driv zacinala v byvalem zamestnani a diky bohu se vedomi lidi meni, takze je to nadejny 🙂

    Drzim palce!

  9. Ahoj,

    já nevím, ale Tvá náhrada Jaru Denkmitem mi přijde (vzhledem k téměř totožnému složení) dost zvláštní. Asi by bylo nejekologičtější kdybyste nepoužívali 200 ml balení, ale 1L Jar. Ušetřili byste hromadu plastových obalů i peněz. Protože litrový se dá sehnat kolem 40,-Kč.

    To je jenom takový můj postřeh….

    1. Ekonomicky nejspíš jo, ale Jar je testovaný na zvířatech a já bych ho asi jako eko neoznačovala.

      Ale sbírám podměty a proto každá připomínka je super 🙂

    2. JAR se vyrabi z ropnych derivatu!! To znamena co? K jeho priprave je treba tezit ropu a z odpadu se vyrabi jedovaty Jar vekterem si myjete nadobi!!  K dokonalemu oplachnuti jaru potrebujete litry ciste vody. Nic moc ekologickeho

  10. Ahoj, zdravím, trochu jsem vytunila tvoji tabulku, tak se podívej. „Teď“ jste ekologičtější a světe div se, i levnější. Připsala jsem ke všem těm věcem komentáře. Hodně jsem to proškrtala. Produkty, které jsem vybrala, jsou majiteli různých certifikátů (Vegan, Leaping Bunny – HCS, Eco Control, Eco Garantite) a jsou to ověřené značky. Naprostá většina neobsahuje barviva ani chemické látky (velice často deriváty přírodních látek nebo přírodní látky, enzymy atp.), jsou biologicky odbouratelné a dají se ve většině případů nakoupit ve velkém množství. Jsou nohem univerzálnější a především – jsou narozdíl od komerční chemie účinné 🙂
    Tak hodně štěstí!

    1. No já jsem koukala. Moc dobře 🙂 Jo myslím si, že dost věcí je zbytečných. Možná bude ale složitější  najít 1-2 dodavatele, kteří by to všechno měli. Uvidíme. Každopádně tabulka vypadá skvěle

      1. Obraťte se třeba přímo na Tierra Verde, ti mají vše od Yellow and blue. A pak se můžete obrátit na Sonett. A budete mít skoro vystaráno. A jinak se tohle všechno dá nakoupit na Biooo.cz 🙂

  11. Doma pouzivam jiz od roku 1994 na uklid L.O.C nahradi doma vse na hladke povrchy 100% EKOLogicky i EKOnomicky 1litr koncentratu = 200litru pripravku. Za cenu 260 kc!  Obal vyrobek z biologicky odbouratelnych zdroju kukircnych skorbu atd

    Na mastnotu v kuchyni LOC na kuchyne 500 ml = 1,5 litru redeni do lahve s rozorasovacem

    myti nadobi v ruce Dish Drops 1 l = 20 litru pripravku

    do mycky prasek nebo tablety Dish Drops

    prasek na prani Sa8 1 a 3 kg baleni bile nebo barevne ci detske = 10 a 30 kg za cca 920 kc

    nemusim premyslet slozite nad nejakyma alternativama. Staci jen chtit a jde to samo!

     

    setri mi to cas a penize a hlavne prirodu kolem

     

    1. Ahoj,

      tak jsem se chtěl inspirovat a kouknul jsem se na složení Dish Drops tablet:

      Název složky

      Registrační číslo CAS

      Název / funkce

      Sodium Sulfate

      7757-82-6

      Processing Aid

      Sodium Citrate

      6132-04-3

      Organic Water Softener

      Sodium Chloride

      7647-14-5

      Table Salt

      Sodium Carbonate

      497-19-8

      Washing Soda

      Sodium Orthosilicate

      1344-09-8

      Anti-Corrosion Aid

      Polyethylene Glycol

      25322-68-3

      Tabletting Aid

      Sodium Carbonate Peroxide

      15630-89-4

      Oxygen Bleach

      Fatty Acid Polyglycol Ether

      501019-91-6

      Rinse Aid

      Microcrystalline Cellulose

      9004-34-6

      Tabletting Aid

      TAED

      10543-57-4

      Bleach Activator

      Carboxylmethyl Inulin

      430439-54-6

      Anti-Redeposition Aid

      Sodium Polyacrylate

      9003-04-7

      Anti-Redeposition Aid

      Protease Enzyme

      9014-01-1

      Enzyme

      Amylase Enzyme

      9000-90-2

      Enzyme

      Glycerin

      56-81-5

      Tabletting Aid

      Fragrance

      Proprietary – IFRAorg.org

      Fragrance

      Yellow 5 (CI 19140)

      1934-21-0

      Yellow Dye

      Blue 1 (CI 42090:2)

      68921-42-6

      Blue Dye

      Látky- Yellow 5, Blue 1 a Sodium Polyacrylate jsou ropné deriváty. U několika dalších položek si nejsem jistý. Takže to bohužel není řešení, které by nějak výrazně šetřilo přírodu….

      1. A co místo toho navrhuješ? Mám pocit,že nic není úplně bez chyby. Nejlépe tak, aby se to nemuselo vyrábět, protože na to by se uklízečky rozhodně netvářily. 🙂

Top