Nacházíte se zde
Domů > 2016 > Bez mléka > I have a dream…

I have a dream…

… asi by se slušelo napsat, že o blahu všech živých bytostí včetně hospodářských zvířat a tak, ale jak známo, sny si žijí vlastním životem a tak musím napsat pravdu: dneska v noci se mi zdálo o jogurtu. Bílém. Dobrém, s domácí marmeládou… Eh. No prostě, jdou na mě chutě. Je to zvláštní, začínám věřit v určitou závislost na mléčných výrobcích. Ne fyzickou, ale psychickou. Po tělesné stránce se cítím moc fajn, taková lehčí s více energií, ale celý dnešní den mě honí mlsná ve formě absťáku po jogurtu.

jogurt

Sice jsem se pro tyhle případy jsem se včera vybavila raw koulemi z mletého sezamu, vlašských ořechů, rozinek, sušených švestek a trochy povidel, to celé obalené v kokosu, jsou super, ale pořád musím nutkavě myslet na jogurt.

A taky na železo. Je to na pytel, když se musíte učit na státnici z vnitřního lékařství a na jeden z prvních dní vám vyjdou zrovna anémie, tedy nedostatek hemoglobinu. Hemoglobin je jak známo červené krevní barvivo, bez něhož by nebyl možný přenos kyslíku ke tkáním těla. Hned u několika skupin figuruje vegetariánství a veganství jakožto rizikový faktor. Hmm. Když jsem se do toho snažila ponořit trochu hlouběji, tak jsem ale nedošla k žádnému důvodu, proč by dobře vyvážená veganská strava měla vést ke kterékoli z anémií.  Pojďme se na to podívat lehounce blíž. Veganům bude můj letmý přehled pravděpodobně dobře známý, ale třeba se bude hodit někomu, kdo s veg stravou teprve začíná.

Anémií existuje obrovská řada, jednu skupiny tvoří ty, při kterých tělu chybí látky důležité pro správnou stavbu a funkci červené krvinky. První z nich je sideropenická anémie, tedy anémie z nedostatku železa. Druhou, pro veg lidi obzvláště významnou je anémie megaloblastická, která je způsobena nedostatkem vitamínu B12, popřípadě kyseliny listové.

  1. Anémie z nedostatečného příjmu železa

Moje chytrá kniha praví, že tento typ anémie je u zdravých lidí konzumujících pestrou stravu poměrně vzácný. Železo, které v potravě přijímáme můžeme dělit na hemové (z masa) a nehemové (z rostlin). Za běžných podmínek se, nic naplat, lépe vstřebává to z živočišných tkání. To ale samo o sobě nic neznamená. Vstřebávání železa z rostlinných zdrojů můžeme podpořit společnou konzumací potravin bohatých na vitamin C.  Naopak ještě více můžeme vstřebávání železa zpomalit vysokým příjmem látek jakou jsou fosfáty (hodně jich je v tavených sýrech), oxaláty (špenát, rebarbora), fytáty (obsažené například v nekvašených obilných zrnech – proto by měl být zravější kváskový chleba než běžný) a taniny (čaj). Hotová alchymie. Další důležitý fakt je, že čím více železa z potravy naše tělo potřebuje, tím víc ho začne vstřebávat. Je tedy pravda, že lépe se vstřebává železo z masa, když je ale potřeba, tělo umí využít i rostlinné zdroje železa. Z toho plyne, že vegetariáni ani vegani při správné skladbě potravy nedostatkem železa trpět vůbec nemusí. Chceme-li si svůj příjem železa pojistit, doporučuju zaměřit se na konzumaci potravin, na železo bohatých jakou jsou například:

  • sezamová semínka
  • pšeničné klíčky
  • sojová mouka
  • ovesné vločky
  • bílé fazole

 

Healthy Foods

Tyto potraviny je fajn konzumovat například v kombinaci s čerstvým pomerančovým džusem nebo jiným zdrojem vitamínu C.

2. Anémie z nedostatku B12 a kyseliny listové

B12 je tak trochu prevít a častý argument proti veganství. Ano, vegani ho prostě musí doplňovat z tabletek. Už se ale zapomíná, že to musí dělat i krávy a spol., protože jsou krmeny umělou stravou, která jim příjem B12 rozhodně nezaručí. Takže mi vychází dost nastejno, jestli B12 spolknu sama, nebo předtím stejná tableta projde krávou. Vyvstává otázka, jak B12 doplňovali naši předci, kteří neměli na každém kroku lékárny plné tabletek. Odpověď nejspíš zní : nebyli prostě tak přehnaně čistotní jako my. Vitamín B12 je totiž produkován bakteriemi, žijícími v půdě. Odtud se na povrchu rostlin dostával jak do těl zvířat, tak i na talíře lidí. Dnešní technologie pěstování a výroby potravin, počínající chemickým „ošetřováním“ půdy a přísnými, možná až nadbytečnými hygienickými standardy zkrátka neumožňuje získávat dostatek B12 přirozenou cestou. Komu se příčí užívání tabletek, může se zaměřit na konzumaci potravin obohacených B12, jako jsou různá rostlinná mléka a jiné nápoje. V principu jde ale o totéž.

Co se týče kyseliny listové, tak není v rostlinné stravě sebemenší problém, ba naopak, veganská strava jí poskytuje vyšší množství, než strava konvenční.

 

Uf… Doufám, že to dává trochu smysl a třeba se to i někomu bude hodit. V případě nejasností nebo pochyb o správnosti čehokoli, co jsem napsala mi prosím dejte vědět. Jako student medicíny musím potvrdit smutný fakt, že výživě se na medicíně věnuje v porovnání s jinými oblastmi naprosté minimum času a je spíš otázkou samostudia. To mi přijde docela smutné…

Mějte se krásně a přeji hezčí než jogurtové sny 🙂

Zuzka

5 0
Zuzka
Ahoj, jmenuju se Zuzka, je mi 25 let a jsem studentka posledního ročníku medicíny. Asi dva roky nejím maso a pořád si pohrávám s veganstvím, upřímně řečeno mi to ale nikdy nevydrželo déle než pár dní. Výzvu jsem si nastavila jako 30 dní bez mléka a výrobků z něj (a samozřejmě bez masa), jsem na sebe zvědavá :) Můj osobní cíl číslo 2 je objevit caffé latté bez mléka, které bude ještě lepší než klasické latté v mé oblíbené kavárně :)
Top